استیل مینت گزارش می‌دهد؛ افزایش ۲۸ درصدی صادرات فولاد چین

صادرات فولاد چین در ژانویه تا جولای ۲۰۲۳ افزایش ۲۸ درصدی به ثبت رساند و به ۵۱ میلیون تن در مقایسه با تقریباً ۴۰ میلیون تن در هفت ماهه مشابه نشان داد

 به گزارش ضربان خبر به نقل از استیل منت، صادرات فولاد چین در ژانویه تا جولای 2023 افزایش 28 درصدی به ثبت رساند و به 51 میلیون تن در مقایسه با تقریباً 40 میلیون تن در هفت ماهه مشابه نشان داد.

داده های جمع آوری شده توسط SteelMint نشان می دهد که حجم صادرات از ژانویه تا فوریه به طور پیوسته افزایش یافته است. ژانویه تا مارس شاهد افزایش 44 درصدی بود، در حالی که بیشترین افزایش، 55 درصد، نسبت به ژانویه تا آوریل ثبت شد که البته تا اکنون کاهش ثابتی داشته است.

عوامل موثر بر روند صعودی

افزایش تولید فولاد خام: تولید فولاد خام چین در طول این تقویم مالی بالا بود. داده‌های ورلد استیل نشان می‌دهد، حتی اگر حجم از رشد 6.1 درصدی مشاهده شده در ژانویه تا مارس 2023 کاهش داشته باشد، این حجم در ژانویه تا آوریل 4.1 درصد، نسبت به ژانویه تا مه 1.6 درصد و در ژانویه تا ژوئن 1.3 درصد افزایش یافته است.

در حالی که هیچ اعلام رسمی از سوی دولت در مورد کاهش تولید وجود ندارد، به کارخانه‌ها گفته می‌شود که تولید را در برخی استان‌ها کاهش دهند. این دستورات احتمالاً از مقامات اداری محلی سرچشمه می گیرند.

کاهش تقاضای داخلی: تقاضا برای فولاد در چین پس از سقوط بازار املاک این کشور چند سال پیش کاهش یافت. یک منبع تایید کرد: «تقاضای داخلی در چین کم می ماند و در نتیجه صادرات فولاد بالاتر می رود. از سوی دیگر، کارخانه‌ها با موجودی‌های مازاد تولید مواجه شدند. از این رو آنها را تشویق به صادرات کردند.

مزیت قیمت: چین همیشه تعیین کننده قیمت بوده است. معمولاً سعی کرده است تقاضای جهانی را با پیشنهادهایی که رد کردن آنها سخت است به سمت خود سوق دهد. بنابراین، داده ها نشان می دهد که چین به طور مداوم پیشنهادات جهانی HRC را در مقایسه با رقبایی مانند هند، ژاپن یا حتی روسیه پایین نگه داشته است.

در ماه ژوئن، پیشنهادات HRC آن به 550 دلار در هر تن فوب رسید، در حالی که هندی ها 568 دلار در تن و ژاپنی ها 580 دلار در تن قیمت داشتند. در ماه جولای، داده ها نشان می دهد که پیشنهادات چینی 560 دلار در هر تن فوب بوده است. پیشنهادهای هند و ژاپن به ترتیب حدود 570 دلار در هر تن و 575 دلار در هر تن بود.

کاهش ارزش ارز صادرات را جذاب می کند: بر اساس گزارش رویترز در اوایل ژوئن، ارزش پول چین از ابتدای تقویم جاری در برابر دلار تقریباً 5 درصد کاهش یافته است. این امر رقابت پذیری صادرات را افزایش داده است.

چشم انداز

اگرچه دولت چین چند سال پیش تصمیم گرفته بود که فقط فولادهای ویژه با ارزش افزوده و با حاشیه بالا صادر کند، اما با توجه به مقتضیات بازار داخلی املاک و مستغلات، واقعیت تا حدودی متفاوت است. طبق پیش بینی های SteelMint، انتظار می رود صادرات فولاد چین تا پایان سال 2023 با 10 درصد افزایش به بیش از 72 میلیون تن برسد. در آینده نزدیک، به جای فولادهای خاص، گریدهای تجاری ادامه خواهد داشت، زیرا انتظار می رود تقاضا در اکثر کشورها کمرنگ بماند.