فولاد مبارکه اصفهان پیشگام در حل مشکل برق

سال‌هاست که کشور درگیر مشکل تامین برق است و طی سال‌ها هیچ راه‌حل اصولی و اساسی برای آن ارائه نشده است و تنها به برنامه‌ریزی‌ها و راه حل‌های کوتاه مدت بسنده شد.

به گزارش ضربان خبر، سال‌هاست که کشور درگیر مشکل تامین برق است و طی سال‌ها هیچ راه‌حل اصولی و اساسی برای آن ارائه نشده است و تنها به برنامه‌ریزی‌ها و راه حل‌های کوتاه مدت بسنده شد.

راه‌حل‌هایی از جمله تعطیلی یا برنامه‌ریزی برای قطع برق طی برنامه که هیچ کدام نتوانسته گره‌ای از مشکلات تامین برق به خصوص در بخش صنعتی باز کند. امسال هم علیرغم اینکه اعلام می‌شد مشکلی برای تامین برق وجود ندارد باز هم صنایع با قطعی برق مواجه بودند تا حدی که حتی صنایع کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی هم از قطعی برق در امان نبودند.

حالا در این شرایط و مشکلات عدیده‌ای همچون عقب ماندن از برنامه تولید در تابستان به علت کمبود و قطعی برق برخی از صنایع خود دست به کار شده‌اند و با راه‌اندازی و احداث نیروگاه‌های برق در گام اول برق مورد نیاز خود را تامین می‌کنند و در گام بعدی با اضافه شدن به شبکه تامین برق سایر مشکلات و کمبودهای برقی در کشور را تا حد بسیار زیادی مرتفع می‌کند.

فولاد مبارکه اصفهان از جمله مهم‌ترین بازیگران تامین برق صنعت و کشور شناخته شده است و با توجه به اینکه در فصول مختلف سال محدودیت‌های برق، گاز و آب در تولید شرکت فولاد مبارکه اثرگذار است، در این راستا احداث نیروگاه سیکل ترکیبی نسل جدید که دارای راندمان حدود ۳ برابری نسبت به نیروگاه‌های نسل قبل است، مدنظر قرار گرفت.

نکته قابل‌توجه در خصوص نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه سرعت پیشرفت و تکمیل طرح است که در نوع خود یک رکورد در زمینه ساخت نیروگاه در ایران به شمار می‌رود. قرارداد نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه از اسفندماه سال ۱۴۰۰ ابلاغ و از اواسط اسفندماه همان سال عملیات اجرایی آن هم‌زمان با تجهیز کارگاه پیمانکار مپنا آغاز شد. عملیات احداث این نیروگاه به‌صورت شبانه‌روزی و زودتر از برنامه زمان‌بندی پروژه پیش رفته و رکورددار سریع‌ترین زمان احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در کشور است. در کشورما تاکنون احداث چنین نیروگاه‌هایی کمتر از ۲۴ ماه و دو واحد گازی کمتر از ۲۸ ماه عملیاتی نشده است؛ اما به‌طور مشخص در فولاد مبارکه پروژه واحد گازی اول ۱۶ ماه و واحد گازی دوم کمتر از ۲۰ ماه اجرا و راه‌اندازی می‌گردد.

در این پروژه فولاد مبارکه به‌عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی اقدام به احداث نیروگاه نموده که ضمن تأمین بخش قابل‌توجهی از برق موردنیاز در زمان محدودیت، وابستگی این شرکت به شبکه سراسری را به حداقل خواهد رساند.