معاون سیاسی اجتماعی استانداری اصفهان با اشاره به چالشهای عصر دیجیتال و تغییر رفتار مخاطبان، به اهمیت محتوای چندرسانهای و کوتاه، پاسخگویی سریع و دقیق و مقابله با شایعات اشاره کرد و گفت: روابط عمومی سنتی دیگر کارآمد نیست و باید به سمت مدیریت فعالانه و تولید محتوای جذاب حرکت کرد.
به گزارش ضربان خبر، ۲۷ اردیبهشت، روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات، فرصتی مغتنم برای تامل در نقش حیاتی این حوزه در دنیای امروزی است. روابط عمومی، قلب تپنده سازمانها و تریبونی برای اطلاع رسانی و آگاه سازی است اما با این حال، عملکرد برخی روابط عمومیها هنوز با چالشهایی مواجه است.
برخی سازمانها هنوز به اهمیت روابط عمومی پی نبرده و ارتباط موثری با رسانهها ندارند. وظایف روابط عمومی نباید تنها به امور سنتی محدود شود، بلکه باید تعامل مستمر با رسانهها، بهبود روابط داخلی و خارجی و انعکاس شفاف اخبار را در اولویت قرار دهند.
بدون تردید روابط عمومی باید فراتر از نگاههای تکبعدی، در عصر رسانههای متعدد، حضوری فعال داشته باشد و این منظور، نیازمند تقویت تشکیلات روابط عمومی در سازمانها و بازنگری در شرح وظایف آنها است. همچنین، روابط عمومیها باید به سمت روابط عمومی الکترونیک سوق داده شوند و متخصصان حوزه فضای مجازی در آن ها به کار گرفته شوند.
کارشناسان بر این باورند که گذار از روابط عمومی سنتی به مدرن نیازمند بهروز رسانی روابط عمومیها در عصر دیجیتال و توجه به تولید روایتهای قوی و جذاب است.
ضرورت گذار از روابط عمومی سنتی به مدل مدرن
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان که بر ضرورت گذار از مدل روابط عمومی سنتی به مدرن تاکید دارد، در این پیوند گفت: در دنیای امروز روابط عمومی ها نقشی حیاتی در اعتماد سازی و اطلاعرسانی بر عهده دارند و لازم است نسبت به تقویت ارتباطات سازمانی و تبادل تجربیات تلاش کنند.
ایوب درویشی خاطرنشان کرد: روابط عمومیها فراتر از اطلاعرسانی سنتی، مسوولیت اعتماد سازی، مدیریت تصویر سازمان و تعامل هوشمند با مخاطبان را بر عهده دارند و باید با ارائه روایتهای صحیح و مدیریت بحران، از فرسایش سرمایه اجتماعی جلوگیری کند.
وی با اشاره به تفاوتهای روابط عمومی در بخش دولتی و خصوصی، بیان داشت: روابط عمومی دولتی باید بر اعتماد سازی، شفافیت، پاسخگویی و ارائه چهرهای مثبت از سازمان تمرکز کند، در حالی که روابط عمومی خصوصی بیشتر به برندسازی، جلب رضایت مشتری و رقابت میپردازد، با این حال، اشتراک دانش، همکاری بین سازمانی و حرکت به سوی روابط عمومی مدرن در هر ۲ بخش ضروری است.
وی با اشاره به چالشهای عصر دیجیتال و تغییر رفتار مخاطبان، به اهمیت محتوای چندرسانهای و کوتاه، پاسخگویی سریع و دقیق و مقابله با شایعات اشاره کرد و گفت: روابط عمومی سنتی دیگر کارآمد نیست و باید به سمت مدیریت فعالانه و تولید محتوای جذاب حرکت کرد.
معاون استاندار اصفهان با تاکید بر مسوولیتپذیری جمعی و هماهنگی بین دستگاهها، روابط عمومی ها را محور اعتماد و ارتباطات برشمرد و اضافه کرد: لازم است روابط عمومی ها به عنوان مرجع خبری موثق، برای تولید محتوای متنوع، دقیق و جذاب در راستای جلب اعتماد عمومی تلاش کنند، در این زمینه همکاری بین بخشی و پرهیز از خود تعریفی غیر واقعی از راهکارهای کلیدی موفقیت است.
لزوم بهروزرسانی روابط عمومیها در عصر دیجیتال
رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور و مشاور وزیر نیز که برای شرکت در همایش بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی به اصفهان سفر کرده بود در این پیوند گفت: امروز روابط عمومی با توجه به تغییر سلیقه مخاطبان در عصر دیجیتال، باید به سمت تولید محتوای کوتاه و جذاب و استفاده از روشهای نوین اطلاع رسانی حرکت کند.
حمید خواجهنژاد با اشاره به چالشها و فرصتهای این حوزه در دنیای امروز ادامه داد: روابط عمومی باید فراتر از یک وظیفه سازمانی به ایجاد ارتباط موثر با مردم و جلب اعتماد آنها بپردازد.
وی با بیان اینکه مخاطب امروز یک کاربر فعال است و میتواند روایت خود را شکل دهد، بر اهمیت اطلاع رسانی سریع و دقیق و بهرهگیری از منابع خبری معتبر تاکید کرد و گفت: دوران تولید محتوای یک سویه به پایان رسیده و روابط عمومی باید به عنوان شنونده ای فعال، ارتباطی دوسویه با مخاطب برقرار کند.
مشاور وزیر کشور با تاکید بر همکاری و تعامل بین ذینفعان، مدیریت صحیح اطلاع رسانی در بحرانها را ضروری دانست و گفت: در بحرانها نباید اظهار نظرهای شتابزده صورت گیرد، بلکه باید با ورود به هنگام و ارائه آمارهای دقیق، جریان خبری را مدیریت کرد.
وی بر ضرورت به کارگیری مدیران متخصص و مجرب در روابط عمومیها تاکید و اضافه کرد: نباید تنها به انتشار سریع اخبار اکتفا کرد، بلکه باید از افراد متخصص در جریان سازی فرهنگی و شغلی استفاده نمود تا از بروز مشکلات برای سازمان ها و مردم جلوگیری شود، ضمن آن که روابط عمومی ها می توانند با بهکارگیری راهکارهای نوین نقش موثرتری در مدیریت راهبردی و ارتقای جایگاه سازمانها داشته باشند.
موفقیت در حوزه روابط عمومی و رسانه، بدون روایتهای قوی و جذاب، امکانپذیر نیست
روابط عمومی ها، نقش کلیدی در پایش و درک افکار عمومی و ایجاد ارتباط موثر بین سازمان ها و مخاطبان خود دارند. اهمیت روزافزون ارتباطات و روابط عمومی، به ویژه در عصر حاضر که اطلاعات به سرعت در حال گسترش و تغییر است، به خوبی قابل مشاهده است اما این تاثیر گذاری نیازمند روایتهای قوی و جذاب است.
مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری اصفهان در این پیوند گفت: بدون داشتن روایتهایی قوی و جذاب، موفقیت در حوزه های روابط عمومی و رسانه امکان پذیر نیست و برای انتقال موثرتر پیام ها به مخاطبان باید این موضوع در کانون توجه مدیران روابط عمومی قرار گیرد.
احسان مشگلانی ادامه داد: پیشنهاد میشود تیمهای تخصصی برای تولید محتوای روایت محور در روابط عمومی ها تشکیل شود تا از این طریق، پیامهای استانی به شکلی موثرتر به مخاطبان انتقال یابد.
وی اظهار داشت: سعی ما در این دوره از مدیریت استان، تغییر سیاستهای تولید محتوا و توجه به روایت محوری در رسانهها بوده بر همین اساس تاکید ویژهای بر ایجاد یک درگاه عمومی برای انتقال مستقیم نظرات مردم به مسوولان داریم.
وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم درگاه عمومی برای انتقال مستقیم نظرات مردم به مسوولان به عنوان پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت عمل کند و نظرات دریافتی را به صورت طبقهبندی شده به مسوولان مرتبط ارسال کند.
مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری اصفهان اضافه کرد: تولید محتوا به عنوان یکی از اولویتهای اصلی روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان باید مورد توجه قرار گیرد، محتوایی کوتاه و جذاب که بتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند.
وی گفت: تشکیل کمیتههای تخصصی برای ارایه پیشنهادات کاربردی و عملی در حوزههای مختلفی چون گردشگری و انرژی خورشیدی در دستور کار استان است و در این راستا، پیشنهادات ارایه شده باید به صورت مکتوب و ساختاری تنظیم شده تا به سیستم تصمیمگیری استان وارد شود.
وی تاکید کرد: هماهنگی بیشتر بین کمیتههای تخصصی و دستگاههای اجرایی استانداری ضرورتی است که منجر به ایجاد کمپینهای مردمی در حوزههای مختلف و افزایش مشارکت عمومی خواهد شد.
وی یادآور شد: استان اصفهان با مشکلاتی از جمله تنشهای آبی و چالشهای ناشی از ناترازی ها مواجه است و توجه ویژه به این موضوعات و ارایه راهکارهای عملی برای حل این مساله و جمع آوری راه حل ها در بانک های اطلاعاتی توسط روابط عمومی ها می تواند به تصمیم سازی برای حل این معضلات کمک کند.