استیل‌مینت گزارش می‌دهد؛ کاهش ۱۴ درصدی صادرات فروآلیاژ اوکراین

صادرات فروآلیاژهای اوکراین در نوامبر ۲۰۲۳ کاهش یافت. آنها صادرات فروآلیاژهای خود را ۱۴ درصد در ماه کاهش دادند و در نوامبر ۲۰۲۳ نسبت به اکتبر به ۷۶۷۰ تن رساندند.

به گزارش ضربان خبر، صادرات فروآلیاژهای اوکراین در نوامبر 2023 کاهش یافت. آنها صادرات فروآلیاژهای خود را 14 درصد در ماه کاهش دادند و در نوامبر 2023 نسبت به اکتبر به 7670 تن رساندند.

در مقایسه با نوامبر 2022، صادرات فروآلیاژها در نوامبر 2023 تا 73 درصد کاهش یافت. در همین حال، درآمد حاصل از این صادرات 19 درصد کاهش یافت، در حالی که از ژانویه تا نوامبر 2023، اوکراین در مجموع 341700 تن فروآلیاژ صادر کرد.

لهستان بزرگترین خریدار فروآلیاژهای اوکراینی در 11 ماه سال 2023 بوده و 53 درصد از کل صادرات را از نظر مالی به خود اختصاص داده است. ترکیه با سهم 14 درصدی در رتبه دوم قرار گرفت و هلند با 9 درصد در رتبه دوم قرار گرفت.

در سه ماهه اول سال 2023 (آوریل – ژوئن)، تولید فروآلیاژها در اوکراین به دلیل حملات موشکی روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در پایان سال 2022، 2.7 برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت. این حملات منجر شد تا شرکت های صنعتی از فعالیت به طور موقت، جزئی یا کامل از کار بازماندند.

در همین حال و در سال 2022 که صنعت فروآلیاژ اوکراین شاهد یک پسرفت بود صادرات خود را نسبت به سال قبل 48 درصد کاهش دادند و غیرقابل انکار است که این موضوع دوران سختی را رقم زده بود. در همین سال کارخانه ها نسبت به سال قبل 32 درصد کمتر فروآلیاژ تولید کردند.

برخی از کارخانه های استخراج و فرآوری مانند NFP، ZFP، Marganetsk و Pokrovsk پس از تثبیت تامین انرژی، کار خود را از سر گرفته اند. با این حال، کارخانه پوبوژسکی فرو نیکل از نوامبر 2022 به دلیل وابستگی به مواد خام وارداتی و محاصره بنادر دریایی قادر به تولید محصولات نیست.

چرا صادرات کاهش یافت؟

توقف تولید

در اوایل نوامبر 2023، شرکت های فروآلیاژی که فعالیت خود را از سر گرفته بودند، اعلام کردند که تولید را حداقل تا بهار 2024 متوقف خواهند کرد. این تصمیم به دلیل نگرانی در مورد قطعی برق احتمالی در زمستان و مشکلات تامین آب اتخاذ شد. با این حال، این شرکت ها اطمینان می دهند که مواد اولیه و محصولات کافی در انبارهای خود دارند تا خواسته های مشتریان را برآورده کنند.

کاهش تقاضا

در نتیجه تعطیلی تولیدکنندگان و کاهش فصلی تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان صادراتی، پیش‌بینی می شود صادرات محصولات فروآلیاژ اوکراین تا پایان سال به کاهش خود ادامه دهد.