رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان مطرح کرد: تضمین اشتغال دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی 

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان گفت: بحث جدیدی که امسال در دانشگاه علمی کاربردی تعریف شده، بحث تضمین اشتغال است. در سطح استان اصفهان نیز مراکزی وجود دارند که از ابتدای امر، اشتغال دانش آموختگان خود را در دو قالب مستقیم و غیر مستقیم ضمانت می‌کنند.

به گزارش ضربان خبر، غلامرضا مالکی، رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان بازدید کرد و در این بازدید به سوالات خبرنگار ایسنا در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های این دانشگاه پاسخ داد. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان با ایسنا است.  

لطفا مقدمه‌ای در مورد فعالیت‌ها و سابقه دانشگاه علمی کاربردی بفرمایید، همچنین در مورد اینکه تقریبا حدود چند سال می‌شود که این دانشگاه به فعالیت مشغول است و در راستای اهداف و طرح‌های مورد نظر، در چه مقاطعی پذیرش دانشجو صورت می‌گیرد؟  

دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاهی است با قدمت ۳۰ سال و شاید جزء جوان‌ترین دانشگاه‌هایی است که در سطح  کشور مشغول فعالیت است، اما به لحاظ اثرگذاری شاید بتوان گفت یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌های کشور است، زیرا دوره‌هایی که اجرا می‌شود، دوره‌های شغل‌محور است. عناوین دوره‌های ما چه در مقطع کاردانی و چه مقطع کارشناسی عمدتا مبتنی بر شغل طراحی شده است. در سطح کشور حدود ۵۳۰ مرکز فعال وجود دارند که از این تعداد ۳۰ مرکز در استان اصفهان فعالیت می‌کنند. همچنین، ما حدود ۱۱ هزار دانشجوی فعال در سطح استان اصفهان داریم.  

با توجه به اینکه دانشگاه علمی کاربردی به دنبال این است که مشکلی را از مشکلات اشتغال جامعه حل کند، هدف خود را مبتنی بر تربیت تکنسین ماهر گذاشته است و همین امر باعث شده که به سمت تحصیلات تکمیلی یعنی مقاطع ارشد و دکتری نرود. البته در اوایل دهه ۹۰ حدود دو سال در این حوزه ورود پیدا کرد، اما به همان دلیلی که عرض کردم ماموریت ما در سطح دانشگاه تربیت تکنسین است. علیرغم اینکه ما مجوز دوره مهندسی فناوری مقطع ارشد و همچنین دوره دکتری مهارتی را داریم، اما دانشگاه عملا در این حوزه ورود پیدا نکرد.  

وضعیت اشتغال دانشجویان در دانشگاه علمی کاربردی در مقایسه با دانشجویان دانشگاه‌های دیگر کشور چطور است؟

اگر شما تا سال ۹۰ وضعیت دوره‌هایی که در سطح دانشگاه برگزار می‌شد را بررسی کنید متوجه خواهید شد که ما در دانشگاه علمی کاربردی دوره‌هایی به نام دوره‌های پودمانی داشتیم؛ دوره‌های کاردانی و کارشناسی پودمانی. در واقع، طراحی این دوره‌ها به شکلی بود که شاغلین بخش‌های مختلف اعم از دولتی و خصوصی بتوانند در این دوره‌ها ورود پیدا کنند. به خاطر اینکه دانشجویان بتوانند همزمان با کار به تحصیل نیز مشغول شوند، به جای اینکه دانشجو در طول چهار ترم تحصیل کند، در شش یا هشت پودمان تحصیلاتش را ادامه می‌داد. اما روند دوره‌های پودمانی عملا از سال ۱۳۹۰ از دستور کار خارج شد و عمدتا دوره‌ها به‌صورت ترمی شد. حدود ۶۰ درصد ورودی دانشگاه علمی کاربردی کسانی هستند که از قبل صاحب شغل بوده‌اند و به دلایل مختلف در دوره‌های ما نیز شرکت می‌کنند.

به تازگی، پژوهشی انجام شد که نشان می‌دهد بین ۶۸ تا ۷۳ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی کسانی هستند که از قبل شغل داشته‌اند، یعنی فرد به واسطه مهارت‌افزایی که داشته، دانشگاه علمی کاربردی را به‌عنوان محلی برای ادامه تحصیل انتخاب کرده است. این آمار در استان اصفهان حدود ۷۲ درصد بوده است. با توجه به شاخصه‌ها و رشته‌های تعریف شده، مراکز ما عمدتا میزبان کسانی هستند که محیط کار را قبلا تجربه کرده‌اند و همین امر باعث می‌شود فضای کاری و گفتمانی که ما می‌توانیم در حوزه شغل و مهارت‌آموزی داشته باشیم، متفاوت از سایر زیر نظام‌ها باشد.

 پذیرش دانشجویان در دانشگاه علمی کاربردی به چه صورت انجام می‌شود؟ از طریق کنکور یا شرط معدل؟

به طور کلی در تمام زیر نظام‌ها از جمله دانشگاه علمی کاربردی، پذیرش دانشجو بر اساس شرط معدل است. در مقطع کاردانی ما حداقل باید مدرک دیپلم و در مقطع کارشناسی حداقل مدرک کاردانی را داشته باشند. اینکه بر روی کلمه «حداقل» تاکید می‌کنم به این دلیل است که ما دانشجوی کارشناسی داشته‌ایم که دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی اصفهان بوده، اما به دلیل علاقه‌ای که داشته رشته نقاشی را در دانشگاه علمی کاربردی انتخاب کرده و در رشته مورد علاقه خود در دانشگاه علمی کاربردی به تحصیل مشغول شده است.  

اگر در نظر شما مشکل، محدودیت یا معضلی در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد که بیان و انعکاس آن ممکن است یاری بخش دانشگاه و آموزش عالی باشد، لطفا آن را ذکر بفرمایید.

یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که در آموزش عالی زیاد به کارکردها توجه نمی‌شود و آنچه که باعث ارزش‌گذاری مراکز آموزش عالی شده است، نام‌ها هستند! برای مثال ممکن است با وجود اینکه دانشگاه مادری می‌داند که با آموزش‌هایی که می‌دهد، دانشجویان بیکار خواهند ماند و عملا این آموزش‌ها سودی برای فارغ التحصیلان ندارد، اما به دلیل اینکه از نام استفاده می‌کنند این گونه مراکز در بوته نقد قرار نمی‌گیرند و متاسفانه شاهد این هستیم که این روند اشتباه همچنان استمرار دارد.

این در حالی است که بسیاری از دوره‌هایی که ما در دانشگاه علمی کاربردی برگزار می‌کنیم، یک‌باره است، به این دلیل که بازار اشتغال تنها یک بار به آن نیاز داشته. برای مثال، دوره موسسه فناوری بالگرد در اردیبهشت‌ماه در مرکز شهید وطن‌پور اجرا شد و برای اولین بار از مهرماه در سطح کشور اجرا خواهد شد و شاغلین صنعت هوایی می‌توانند در آن حوزه ورود پیدا کنند، یا در مرکز شهید صیاد نزاجا در استان اصفهان، رشته مهندسی پهباد وجود دارد و بخش قابل توجهی از متقاضیان ما کسانی هستند که در آن حوزه مشغول به فعالیت هستند. اما این‌ موارد و ویژگی‌ها متاسفانه ممکن است جایی دیده نشوند.  

گفتنی است که حداقل معدل بعضی از پذیرفته شدگان برای برخی از کد رشته‌ها ۱۸ بوده است و میانگین سنی برای بعضی از رشته‌ها مانند عکاسی و موسیقی در مقطع کاردانی حدود ۲۲ سال است. همچنین علیرغم مباحث بومی‌گزینی که تقریبا در تمام دانشگاه‌ها حتی در دانشگاه‌های دولتی به جد در دستور کار قرار گرفته، ما در مهر گذشته حدود ۸۰ دانشجو داشتیم که از سایر استان‌ها در مراکز علمی کاربردی استان اصفهان ثبت نام کردند. به دلیل اینکه دانشگاه در بخش خصوصی است و سیاست بومی‌گزینی وجود دارد، ما خوابگاه نداریم. با این حال، این ۸۰ نفر به دلیل قابلیتی که در مراکز آموزش عالی استان اصفهان وجود داشته، مراکز علمی کاربردی استان اصفهان را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند، این در حالی است که این رشته‌ها در مراکز آموزش عالی شهر خودشان هم وجود داشته است.

آیا مراکز خاصی وجود دارد که پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان از دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه آن‌ها را برای استخدام یا برای شاغل شدن معرفی کند؟

بحث جدیدی که امسال برای اولین بار در سطح دانشگاه علمی کاربردی تعریف شده، بحث تضمین اشتغال است. در سطح استان، مراکزی وجود دارند که از ابتدای امر، اشتغال دانش آموختگان خود را در دو قالب مستقیم و غیر مستقیم ضمانت می‌کنند. در واقع، به همان مدل قدیمی که رشته را به‌صورت غیر متمرکز اعلام می‌کردند و دستگاه متقاضی دانشجویی که متناسب با شرایطش بود را انتخاب می‌کرد، همان مدل را برای اولین بار در سطح دانشگاه علمی کاربردی در سراسر کشور در حال اجرا است.  

امسال، در مهرماه دانشگاه علمی کاربردی نسبت به حدود ۱۱ هزار نفر از طریق مراکز مختلف تعهد اشتغال دارد. در استان اصفهان هم سه مرکز شهرک سلامت، سیتی سنتر و انتخاب، در ۲۴ کدرشته، دانشجو را به‌صورت تضمین اشتغال جذب می‌کنند. از این‌رو دانشجویان می‌توانند به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در محیط کاری و مجموعه‌های مرتبط که در جوار این مراکز وجود دارند، مشغول به کار شوند. در استان اصفهان محیط کار مرکز انتخاب در جوار شرکت اسنوا، مرکز شهرک سلامت در شهرک سلامت و مجموعه سیتی سنتر در جوار شرکت پرستیژلند استقرار دارند. در واقع، حدود ۵۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان این مراکز می‌توانند به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در مجموعه‌های مرتبط مشغول به کار شوند.